telegram booloor ,کانال بولور , کانال تلگرام ,کانال ,تلگرام , بولور
فرقه اكنكار چيست؟ + دانلود کتاب اکنکار ECKANKAR

فرقه اكنكار چيست؟ + دانلود کتاب اکنکار ECKANKAR

What IS Eckankar?

فرقه اكنكار چيست؟,اکنکار چیست؟,کتاب اکنکار,دانلود رایگان کتاب,اکنکار pdf,What IS Eckankar?,free download,ebook,ECKANKARفرقه اكنكار چيست؟ + دانلود کتاب اکنکار ECKANKAR

فرقه اكنكار چيست؟

برنامه و روش گروه «اک» يا «اکنکار» در واقع ريشه در نوعي نگاه بوديستي به حقيقت انسان و هدف او دارد. بوديسم که از کهن ترين آيين هاي هندي است معتقد است که آزادي و نجات انسان براي رسيدن به غايت و هدف خويش تنها با خودشناسي تحقق مي پذيرد. از ديدگاه بوديسم، وصول به غايت و حيات حقيقي انسان با انجام دادن مراسم و عبادات قشري و ظاهري و رياضت هاي سخت و طاقت فرسا حاصل نمي شود بلکه تها با کشف و شهود مي توان به واقعيت مطلق نايل گرديد.

( اديان و مکتب هاي فلسفي هند، ص102) برخي کتاب هاي گروه « اک» مدتي است که در کشور ما ترجمه و منتشر شده است. آثار پال توئيچل، فيل موري ميتسو، هارولد کلمپ، و ديگران بيانگر ديدگاههاي اين گروه در ابعاد گوناگون است. راه و روش «اکنکار» به انسان نشان مي دهد که چگونه با رهاکردن و آزاد ساختن قابليتهاي دروني خود و شناخت تندرستي به موفقيت نايل شده و سفر روحي را آغاز کرده با تعالي روح به سوي درک خداوند رهنمون گرديد. اين گروه با اتخاذ ديدگاههاي بوديسم، چندان اهميتي به احکام شرعي و عبادي نمي دهند و راه نجات را تنها در رياضت هاي جسمي و روحي مي دانند. ولي حق اين است که سلوک راستين و ثمربخش، راهي است که خداوند متعال و دين آسماني به انسان نشان داده است. دين الهي، شريعت را دروازه سير و سلوک حقيقي و بازگشت به خود انساني مي داند. دقت در امور ذيل، درستي اين دعا را ثابت مي کند: 1. نياز انسان به وحي: حقيقت انسان، کتابي است نيازمند شرح، زيرا تا ابعاد وجودي وي به طور کامل شناخته نشده و مبدأ و جايگاه فعلي و مقصدش تبيين نشود، نمي توان سلوک و راه مشخصي براي وصول به مقصد تبيين کرد. شارح اين کتاب کسي جز نويسنده آن يعني آفريدگار هستي نمي تواند باشد زيرا خالق و نويسنده اين کتاب، خداوند بزرگ است و تنها او از ماهيت، آغاز و انجام انسان آگاه است و فقط او است که بهترين راه و برترين برنامه را براي سلوک به گونه اي که با سنت ها و قوانين حاکم بر نظام هستي هماهنگ باشد، مي داند. از ديدگاه قرآن، اين وحي است که فطرت خفته ما را بيدار ساخته و روح مستعد ما را به فعليت هاي والا سوق مي دهد. قرآن کريم کامل ترين کتاب هدايت و عالي ترين دستور سير الي الله است. کتاب نوري است که انسان را از ظلمت ها بيرون آورده و به نور هدايت مي کند. هر چيزي که در تأمين سعادت انسان مؤثر است در اين کتاب الهي بيان شده و اگر انجام کاري که سبب سعادت بشر يا ارتکاب عملي موجب شقاوت و بدختي او باشد، در اين کتاب الهي مطرح شده است. هم معارف، اخلاق و اعمال الهي و انسان به طور تفصيل يا اختصار در قرآن کريم بيان شده است. قرآن مجيد، اصول فراگير معارف ديني را مطرح کرده و خطوط اصلي و اساسي آن را متذکر شده و جزئيات آن بر اساس دستور خداوند بايد از رسول اکرم(ص) گرفته شود: «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛ آن چه را که رسول گرامي براي شما مي آورد بگيريد و از آنچه شما را از آن برحذر مي دارد پرهيز کنيد.(حشر/7) بر اساس روايات متقن و مسلم، بعد از رسول مکرم اسلام(ص) که معلم اول در اين باب است، حضرت علي(ع) معلم دوم است و پس از او، اولاد طاهرين اش با درک عميق قرآن و استخراج جزئيات از کليات، راه هاي سعادت بشر را تعيين مي کنند. 2. راه هاي وصول: اولين گام در سلوک الي الله و بازگشت به حقيقت خويش از ديدگاه قرآن و سنت، کنارزدن حجاب هاي ظلماني و خروج از آن است. منظور از حجاب هاي ظلماني، کدورت و رنگ و غباري است که بر روح انسان عارض مي شود و روح را به سوي غير خدا سوق و حرکت مي دهد. هر يک از حجاب هاي ظلماني، واقعيت ويژه اي در روح انسان دارد. از اين رو، مجاهدات علمي و عملي لازم براي خروج از آنها تلاش ويژه اي است که در نظام خلقت تعيين شده است. اين مجاهدت ها، در حقيقت راه هاي تکويني خروج از اين حجاب ها است و نمي توان تکوين را عوض کرد. قرآن کريم، دين مبين را راهي فطري، تکويني و غيرقابل تبديل و تغيير براي اين مهم تلقي مي کند: « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفًا فِطْرَتَ اللّهِ الَّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ»؛ «پس به دين حنيف رو آور، همان فطرت خدايي كه مردم بر آن آفريده شده اند، در آفرينش خداوند تبديلي نيست، اين همان دين استوار است ولي بيشتر مردم نمي دانند».(روم/30) راه ارائه شده براي رسيدن به کمال از سوي دين حنيف اسلام، محکم ترين و استوارترين راهي است که بايد به آن چنگ زد و از آن پيروي نمود: « وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللّهِ عاقِبَةُ اْلأُمُورِ»؛ و هر كس خود را در حالى كه نيكوكار باشد تسليم خدا كند قطعا در ريسمان استوارترى چنگ زده و فرجام كارها به سوى خداست.(لقمان/22) صراط مستقيم راهي است که خداوند متعال به آن توصيه فرموده و آن را راه پرهيزگاري و رسيدن به مقصود دانسته است: « وَ أَنَّ هذا صِراطي مُسْتَقيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ و اين است راه راست من پس از آن پيروى كنيد و از راه‏ها كه شما را از راه وى پراكنده مى‏سازد پيروى مكنيد اينهاست كه شما را به آن سفارش كرده است باشد كه به تقوا گراييد.(انعام/153) عده زيادي از پيروان قرآن و اسلام قدم در طريق سلوک گذاشته اند ولي به دليل عدم تعبد کامل به قرآن و اسلام، دچار لغزش و گمراهي شده اند. کم نبوده اند افرادي که با عدم تبعيت درست از اسلام، القائات شيطاني را حق پنداشته و حق و باطل را به هم آميخته اند. در هر صورت، تنها مجاهدت و تلاشي مي تواند نجاتگر انسان باشد که تکويني و مطابق فطرت انسان باشد و از طريق وحي به انسان ها ابلاغ شده باشد. 3. ضرورت آگاهي از راه: سالک الي الله بايد آن چه را از جانب خداي متعال ابلاغ گرديده ياد بگيرد وطريق الي الله را به نحو صحيح و جامع به همان صورتي که از جانب خداي متعال ارائه شده، بشناسد. امام باقر(ع) مي فرمايد: « الکمال کل الکمال التفقه في الدين؛ کمال انسان و نهايت کمال او، علم و بصيرت در دين است. (اصول کافي، ج1، باب صفه العلم، ح4) تا فرد عالم به مصالح و مفاسد خود و دانا به موازين راه هاي رساننده به حق نباشد، موفق نخواهد شد بلکه چه بسا در مسيري انحرافي پيش برود. تحصيل اين ها، فرع بر آگاهي کامل از مضامين قرآن کريم و روايات معصومين(ع) است که ترجمان واقعي مي باشند. اولين مرتبه، مراقبه، عمل به واجبات و ترک محرمات است. عارفان بزرگ با استفاده از آيات و روايات، مرتبه اول مراقبه را که دروازه ورودي براي نجات و رسيدن به حقيقت است را عمل به واجبات و ترک محرمات مي دانند. سالک بايد واجبات و محرمات را به خوبي ياد بگيرد و در مقام عمل ملتزم به رعايت آن باشد. بدون مراعات واجب و حرام هيچ سالکي در سلوکش موفق نخواهد بود زيرا خداوند تنها عمل اهل تقوا را مي پذيرد و اولين مرحله تقوا پايبندي به انجام واجبات و ترک محرمات است: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ.(مائده/27) در حرکت انسان به سوي خداوند، بر اساس قوانين تکويني و نظام سلوک بعضي از اعمال ضرورت دارد و بايد انجام بگيرد که همان «واجبات» است و از برخي اعمال بايد پرهيز کرد و كناره گرفت که همان «محرمات» است. بايد انوار الهي در قلب سالک بتابد تا او را در سلوک راستينش کمک و ياري نمايد و او را به حقيقت خويش واصل گرداند. عمل به واجبات و ترک محرمات به صورت صحيح و کامل موجب مي شود قلب جلا و صفاي اصلي خود را به دست آورد و آماده دريافت فيض و انوار الهي گردد. اگر افعال و اعمال ما بر طبق خواسته و دستور خداوند باشد، فيض از مبدا الهي بر قلب سالک نازل مي شود. به همين دليل است که بيشتر به انجام دستورهاي شرعي ترغيب مي شود نه به حصول نور الهي زيرا افعال و اعمال عبادي است که سبب وصول به مبدأ و گرفتن فيض مي شود. طبيبي که دارويي را مي ستايد و مصرف آن را به بيمار توصيه مي کند به دليل اثر شفا دهنده دارد است نه خود دارو. عمل به واجبات و ترک محرمات همانند دارو علاج بيماري قلب است و با مصرف آن، انوار الهي بر دل انسان مي تابد و او را در پيمودن راه خدا کمک مي کند. حضرت صادق(ع) مي فرمايد: « قال الله تبارک و تعالي: ما تحبب الي عبدي باحب مما افترضته عليه»؛( اصول کافي، ج2، کتاب الايمان و الکفر، باب اداء الفرائض) خداوند متعال مي فرمايد: « بنده من با چيزي محبوب تر از آنچه بر او واجب کرده ام ، محبت مرا به خود جلب نمي کند. شايد به همين دليل است که پيشوايان معصوم(ع) فرموده اند: « اگر کسي نماز قضا دارد به نافله نپردازد و با داشتن روزه قضا، روزه مستحبي، مکروه است. هر امري که خداوند متعال واجب فرموده در نشئه عبودي و حيات واقعي انسان نزد پروردگار ضرورت دارد. احکام الهي داراي ظاهر و باطن است. حقيقت و باطن آن با انجام ظاهر آن محقق مي شود و ظاهر آن، حامل باطن و حقيقت آن است. انسان ها به بهانه توجه به باطن نمي توانند از ظاهر احكام و مناسك ديني صرف نظر كنند، زيرا باطن دين بدون ظاهر آن هرگز حاصل نمي شود. از سوي ديگر نبايد عمل به ظاهر دين، منجر به روزمرگي و رسوم بي روح اجتماعي و چشم پوشي از حقيقت و باطن آن گردد. بر همين اساس عارفان واصل، تعبد شديدي به احكام شرعي داشته اند و اگر مجتهد نبوده اند با دقت تمام احكام فقهي را با تقليد از ديگران انجام مي دادند. بهترين و عالي ترين و واصل ترين عارفان، پيامبر و اهل بيت طاهرينش مي باشند كه كمال تعبد به احكام الهي را داشته اند و حتي مكروهات و مستحبات را نيز به طور كامل رعايت مي كرده اند و شاگردان حقيقي مكتب آنها نيز كاملا پايبند عمل به دستورات ديني و شرعي بوده اند و سر سوزني تخلف از شريعت را سدي در برابر تعالي و عروج روحي مي دانند. در ميان اعمال واجب و فرائض نماز داراي جايگاه ويژه اي است. حضرت صادق(ع) مي فرمايد: «ما اعلم شيئا بعد المعرفه افضل من هذه الصلاه، الا تري ان العبد الصالح عيسي بن مريم قال: و اوصاني بالصلاه والزكاه ما دمت حيا» «پس از معرفت و شناخت خداوند، هيچ عملي را برتر از نماز نمي دانم، آيا نديدي كه بنده شايسته خداوند، عيسي بن مريم فرمود: و خداوند تا زنده ام مرا به نماز و زكات سفارش فرمود» (اصول كافي، ج 3، ص 264). براي آگاهي بيشتر ر.ك: مجموعه پرسش هاي دانشجويي، شماره 11، عرفان و تصوف، محمدرضا كاشفي، ص 97. منبع این متن : پرسمان

اکنکار,اکنکار چیست؟,فرقه اکنکار,ECKANKARفرقه اكنكار چيست؟ + دانلود کتاب اکنکار ECKANKAR

 BOOLOOR

نام کتاب : اکنکار چیست؟  What IS Eckankar?

نویسنده : ناشناس

زبان : فارسی

پسوند : pdf

حجم : 742 کیلوبایت

دانلود کتاب به دستور وزارت ارشاد از پست لغو گردید

دانلود لینک مستقیم

 

اطلاعات پست
نویسنده : ادمین
تاریخ پست : پنج شنبه ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
دیدگاه

ارسال شده ها 2 دیدگاه برای مطلب “فرقه اكنكار چيست؟ + دانلود کتاب اکنکار ECKANKAR”

  1. ئ می‌گه:

    با سلام .لطفا نسخه pdf کتاب فرقه اکنکار را برایم mail کنید . سپاسگذارم .

  2. بهمن بیرامی می‌گه:

    سلام لطفا کتاب اکنکار رو برام ایمیل کنید با سپاس فراوان

Telegram Channel: @booloor ,کانال بولور , کانال تلگرام ,کانال ,تلگرام , بولور
موضوعات اصلی

تبلیغات

khabar

عضو خبرنامه شوید:

ایمیل خود را وارد کنید:

آخرین نوشته ها
مطالب پیشنهادی
بازار
برچسبها
Instagram