telegram booloor ,کانال بولور , کانال تلگرام ,کانال ,تلگرام , بولور
گفتگو با آيدا تبيانيان پشتكار هنرمند را ماندگار مي‌كند، نه پارتی

آيدا تبيانيان از 15 سال حضور در فضاي هنري مي‌گويد پشتكار، هنرمند را ماندگار مي‌كند، نه پارتي

 
آيدا تبيانيان مي‌گويد هرچند خيلي اتفاقي وارد سينما شده است اما الان ديگر سينما برايش جدي است. آيدا تبيانيان دختر كوچك سينماي ايران كه با «تارزن و تارزان» و «رنگ شب» وارد سينما شده است، اين روزها حسابي بزرگ شده و به كارگرداني تئاتر و فيلم كوتاه روي آورده است. با او به بهانه اجراي نمايشنامه‌خواني «رقص كاغذ پاره‌ها» نوشته محمد يعقوبي به گفت‌وگو نشستيم تا او درباره دوران كودكي و سينمايي​اش صحبت كند.

بیوگرافی بازیگر : آيدا تبيانيان

آيدا تبيانيان

 

 

به عنوان نخستين سوال برايمان بگو چطور شد وارد عرصه بازيگري شدي، آن هم در سن خردسالي؟
به واسطه خانم فريبا كوثري، خواهرم وارد عرصه سينما شد و من خيلي اتفاقي يك روز به همراه مادر و خواهرم به دفتر فيلمسازي رفتم كه تنها نباشم ولي برحسب اتفاق كارگردان كار آقاي علي غفاري از من خوشش آمد و من را براي بازي در فيلمشان انتخاب كردند، در صورتي كه من سه سال بيشتر نداشتم.

 

 

 

 

اساسا پارتي بازي مي‌تواند يك بازيگر را به موفقيت برساند؟
پارتي در ابتدا شايد بتواند افراد را وارد اين عرصه كند ولي ماندگاري يك هنرمند برمي‌گردد به استعداد، توانايي و پشتكار و علاقه آن فرد؛ يعني شايد به كمك پارتي بشود وارد شد ولي قطعا ماندگاري ندارد. براي كساني كه واقعا هنرش را نداشته باشند و براي اين كار ساخته نشده باشند بازيگري مثل سم است. من بعد از اينكه بازيگري برايم جدي شد، يقين پيدا كردم بعد از معدن سخت‌ترين شغل دنياست!

 

 

 

به عنوان يك بازيگر جوان، اين رشته را به عنوان منبع اصلي درآمد خود به حساب آوردي؟
به دليل اينكه بازيگري تنها شغلي است كه مداوم نيست، يعني ممكن است يك ماه سركار باشي و دو ماه بيكار! امكان دارد چندين سال پشت سر هم كار كنيم و بعد يكباره بيكار شويم. براي همين نمي‌توان به عنوان منبع اصلي درآمد روی آن حساب كرد، مخصوصا براي بازيگرهاي مرد كه به نظر من بازيگري بايد به عنوان شغل دوم يا حتي سوم برايشان باشد.

 

 

 

 

اساسا چقدر مي‌توان از طريق بازيگري به ثروت خوبي رسيد و به درآمد آن تكيه كرد؟
اين موضوع كاملا نسبي است و برمي‌گردد به موقعيت بازيگران در جامعه. بعضي از بازيگران سينما و تلويزيون هستند كه به دليل چهره بودن، پركار هستند و درآمد خوبي دارند و برخي اوقات هم كاملا برعكس. دوستاني كه كم و بيش كار مي‌كنند و زندگي خيلي معمولي دارند و منبع درآمد ديگري غير از اين كار ندارند. ولي در كل به نظر من با توجه به اينكه الان شرايط كاري و بودجه بد است، خيلي نمي‌شود به درآمد بازيگري تكيه كرد و اكثر دوستان براي كسب درآمد داراي شغل دوم هستند.

 

 

 

 

 

چرا اكثر بازيگراني كه بازيگري را مثل تو از سنين كم شروع كردند، كمتر موفقيت به دست مي‌آورند؟
به اين دليل كه مخاطب ما را به عنوان كودك ديده و پذيرفته ولي در يك برهه زماني يعني در نوجواني به دليل تغييرات ظاهري و وارد شدن به مقطع ديگري از زندگي افراد كم كار مي‌شوند و گاهي به‌طور كامل از اين فضا دور مي‌شوند. الان شما مي‌بينيد خيلي از بچه‌هايي كه در كودكي كار مي‌كردند ديگر حضور ندارند و فقط تعداد معدودي از آنها توانستند در اين حرفه بمانند و تقريبا موفق بشوند. كودكی كه تا ديروز در قالب كودك از طرف مخاطب پذيرفته شده بوده بايد مجددا تلاش كند تاپذيرفته شود و همين باعث مي‌شود خيلي‌ها كم‌كار يا حتي بيكار شوند.

 

 

 
تو چكار كردي كه توانستي خودت را در سن 22 سالگي حفظ كني؟
سعي كردم ارتباط كاري‌ام را با دوستان حفظ کرده و بيشتر مطالعه كنم، حتي در دوران نوجواني كه كم‌كار شده بودم براي تقويت بازيگري‌ام به كلاس‌هاي بازيگري رفتم و سعي كردم دانشم را بيشتر كنم. به صورت آكادمي هم در دانشگاه رشته كارگرداني را دنبال كردم تا بتوانم دوباره موقعيت كاريم را مثل سابق حفظ كنم و مثل ديگر بازيگران خودم را به عنوان بازيگر جوان تثبيت كنم.

 

 

 

 

كمي از تجربه كارگرداني نمايشنامه‌خواني جديدت بگو.
همان طور كه گفتم ليسانس كارگرداني سينما دارم و چند كار كوتاه دانشگاهي و دو كار كوتاه جدي كه اتفاقا كار كوتاه دومم به نام «گاهي نيستي» يك ماهه تمام شده و الان در مرحله تدوين است و قرار است براي جشنواره‌هاي داخلي و خارجي فرستاده شود؛علاقه من به تئاتر هم از همين جا نشات مي‌گيرد. من عاشق تئاتر هستم چون آرامش عجيبي به من مي‌دهد. براي همين فكر مي‌كردم كه بايد كارگرداني تئاتر را تجربه كنم كه از طرف يكي از دوستان، كارگرداني نمايشنامه‌خواني به من پيشنهاد شد. دوست داشتم از اين فرصت به دست آمده استفاده كنم. باتوجه به اينكه زمان خيلي كمي داشتيم ولي براي من سرشار از تجربه‌هاي خوب بود. تيم دوستانه‌اي كنار هم جمع شديم مثل سهند جاهدي، مينا دلشاد، غزل شجايي، مهدي عطاران، سعيده رودباركي، مونا موسوي، احسان معجوني، آريو ملت‌دوست و عليرضا بيات و كار را به اجرا رسانديم كه خدا را شكر استقبال شد و قرار است مجددا اجرا برود.

 

 

 

چطور شد نمايشنامه محمد يعقوبي را براي كار انتخاب كردي؟
چون خودم متن آقاي يعقوبي را دوست داشتم و قبلا هم كار كرده بودم دوست داشتم اين‌بار مقداري متفاوت در مقام كارگردان كار كنم. تمام تلاشم را مي‌كنم كه بتوانم در اجراي بعدي كار قوي‌تر و بهتر ارائه كنم.

 

 

 
اينكه به سراغ كارگرداني آمدي يعني مي‌خواهي مسير حرفه‌اي زندگي‌ات را عوض كني؟
كارگرداني علاقه من است و بازيگري حرفه‌ام چون از دوران نوجواني كارگرداني دغدغه و هدفم شده بود و مسلما من بخش زيادي از زمانم را براي كارگرداني مي‌گذارم و اين ناخودآگاه مسير حرفه‌اي زندگي من را تغيير مي‌دهد چون تمركز بيشتري روی آن مي‌کنم.

 

 

 

تحصيلات آكادميك را چقدر در پيشرفت كار هنري موثر مي‌داني؟
تحصيلات آكادمي و تجربه هر دو لازمه كار هنري و موفقيت در اين زمينه هستند و به اندازه هم مهم‌اند، يعني اين دو عامل لازم و ملزوم هستند و عدم وجود هركدام از آن دو موفقيت را سخت يا حتي غيرممكن مي‌كند.

 

 

 

منبع: کسب و کار

اطلاعات پست
نویسنده : ادمین
تاریخ پست : چهارشنبه ۱۳۹۳/۲۸/۰۸
دیدگاه

Telegram Channel: @booloor ,کانال بولور , کانال تلگرام ,کانال ,تلگرام , بولور
موضوعات اصلی

تبلیغات

khabar

عضو خبرنامه شوید:

ایمیل خود را وارد کنید:

آخرین نوشته ها
مطالب پیشنهادی
بازار
برچسبها
Instagram